معمولا در فصل سرد سال چون دمای داخل خانه با بیرون متفاوت است. شیشه‌های پنجره دچار بخار میشوند اما باید بگوییم بخار آب تنها بیش از 2 ساعت دوام نمی‌آورد. اما ممکن است شما این جلوه ی بخار گرفتن شیشه دوجداره رو دوست نداشته باشید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که علت بخار شیشه دوجداره چیست؟ و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد یا آن را اصلاح کرد؟

بررسی علت بخار شیشه دوجداره

به طور کلی باید گفت که تفاوت دما و آب و هوای داخل خانه و بیرون در زمستان و تابستان می تواند عامل بخار شیشه دو جداره باشد و کاهش دما باعث تعریق شیشه و تولید بخار روی آن می شود. ممکن است این بخار شیشه دوجداره زیاد دوام نیاورد، اما همین زمان کوتاه می تواند شما را نگران عملکرد صحیح پنجره کند. اگر دمای داخل خانه را بالا افزایش دهید، اختلاف دمای داخل خانه و محیط بیرون باعث ایجاد بخار یا قطرات آب به سطوح سرد مانند پنجره های دوجداره مجاور فضای بیرونی ساختمان می شود.

محتوای پیشنهادی : برای مشاهده زیباترین آینه های دکوراتیو کلیک کنید.

علت بخار کردن شیشه دوجداره

علت بخار کردن شیشه دوجداره

انواع بخار شیشه دوجداره

همان طور که گفته شد تفاوت دمای بیرون و داخل ساختمان عامل بخار شدن شیشه است که در پنجره های شیشه ای به سه صورت ایجاد می شود که در ادامه بررسی میکنیم علت بخار شیشه دوجداره روی هر مورد چیست و چگونه میتوان آن را از بین برد:

  1. تشکیل بخار روی سطوح بیرونی شیشه دوجداره
  2. تشکیل بخار روی سطوح داخلی شیشه دوجداره
  3. تشکیل بخار بین دو لایه‌ی شیشه دوجداره

1.تشکیل بخار روی سطوح بیرونی شیشه دوجداره

وجود گاز در قسمت بیرونی پنجره‌های دوجداره می‌تواند نشان‌دهنده این است که دمای داخل ساختمان بیشتر از دمای بیرون است که این موضع در فصل زمستان یک امر طبیعی است و به این معنی است که پنجره‌های دوجداره خوب کار می‌کنند و عایق‌بندی بسیار خوبی دارند. اما چه چیزی باعث می شود که سطح بیرونی شیشه دوجداره بخار بگیرد؟

محتوای پیشنهادی : اگر طرفدار آینه دکوراتیو طلایی کلیک کنید.

علت بخار شیشه دوجداره در سطوح بیرونی

در پنجره های دو جداره که عایق بندی خوبی دارند، دیواره های داخلی با هوای گرم و دیواره های بیرونی با هوای سرد در ارتباط هستند و گاها دچار بخار گرفتگی میشود اما همیشه هم این اتفاق نمی افتد و ممکن است بخار شیشه دوجداره اصلا تشکیل نشود دقت کنید چه بخار تشکیل شود و چه نشود برای شما نباید نگران کننده باشد چرا که موضوع مهمی نیست.

2.تشکیل بخار روی سطوح داخلی شیشه دوجداره

دلایل زیادی می تواند باعث علت بخار شیشه دوجداره در سطح داخلی آن شود. که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره میکنیم :

  • اختلاف دمای زیاد بین فضای درونی ساختمان با سطح داخلی شیشه دوجداره
  • افزایش رطوبت هوا درون ساختمان
  • عدم تهویه مناسب
  • آشپزی و پخت و پز
  • حمام کردن
  • دم کردن چای
  • تک جداره بودن شیشه‌ها
علت بخار کردن سطح دورنی شیشه دوجداره

علت بخار کردن سطح داخلی شیشه دوجداره

راه حل از بین بردن بخار شیشه دوجداره در سطوح داخلی

  • ایجاد یک تهویه مناسب در خانه
  • تنظیم دمای خانه در حالت استاندارد
  • بازکردن پنجره‌ها جهت جا به جایی و عوض شدن هوای درون خانه

محتوای پیشنهادی : برای خرید آینه قدی در اصفهان کلیک کنید.

3.تشکیل بخار بین دو لایه‌ی شیشه دوجداره

این مورد در پنجره های دوجداره بیشتر دیده می شود و همانطور که میدانید تمیز کردن و از بین بردن بخار بین شیشه دوجداره کار آسانی نیست و شما باید شیشه دوجداره را عوض کنید باید بدانید علت بخار شیشه دوجداره در وسط آن ، عایق بندی نامناسب آن است که معمولا در ساختمان های قدیمی که بیش از 10 سال از نصب آن می گذرد اتفاق می افتد.

اگر کمتر از یک سال است که شما شیشه دوجداره نصب کردید بخار کردن شیشه دوجداره برای شما پیش آمده و علت بخار دوجداره به دلیل کیفیت ساخت آن است. شیشه دوجداره معمولاً در کارخانه ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته ساخته و تولید می شود و از گازهایی نیز برای عایق کاری بین شیشه ها استفاده می شود.

محتوای پیشنهادی : اگر برای شما سوال است چگونه آینه کدر را تمیز کنیم کلیک کنید.

علت بخار شیشه دوجداره ما بین دو شیشه

مهم ترین دلیل بخار پنجره دوجداره در بین دو لایه ، نحوه‌ی نادرست دوجداره کردن شیشه دوجداره است. اگر گاز آرگون تزریق شده از بین دو شیشه خارج شود و هوا جای آن را بگیرد این اتفاق رخ میدهد.هوا بر خلاف گاز آرگون که یک گاز بی اثر و بی بو است ، رسانا و انتقال دهنده ی حرارت است و در نتیجه‌ وجود اختلاف دما به خصوص در فصول سرد، شاهد ایجاد بخار یا عرق بین دو شیشه دوجداره خواهیم بود.

این قطرات بعد از گذشت زمانی طولانی میتواند روی سطح شیشه ماندگار شده و روی آن لکه بوجود بیاورد که این موضوع ظاهری نامناسب را به شیشه‌ها خواهد داد. دیگر علت بخار کردن شیشه دوجداره میتوان به عوامل زیر اشاره کرد :

  • استفاده نکردن از چسب بوتیل در زمان نصب
  • مونتاژ نشدن صحیح شیشه دوجداره
  • استفاده نکردن از چسب پلی سولفاید در تولید شیشه دوجداره
  • خالی شدن گاز آرگون به دلایل مختلف مثلا لب پر شدن در زمان نصب حتی اگر به ظاهر دیده نشود
  • عدم استفاده از رطوبت گیر یا سیلیکاژن مرغوب در درون اسپیسرها

روش های از بین بردن بخار شیشه دوجداره

  • درصورتی که گاز آرگون بین شیشه‌ها خارج شده باشد، باید به کیفیت آن شک کنید.بهترین و مطمئن ترین راه برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره؛ عوض کردن شیشه دوجداره و نصب شیشه‌های باکیفیت است و اطمینان خاطر از تزریق گاز آرگون درون آن.
  • ایجاد سوراخ در پنجره دوجداره : میتوانید شیشه دو جداره را از چهار چوب خود خارج کنید و قسمت انتهایی آن را سوراخ کنید تا هوا از آن خارج شود و بعد از آن سوراخ را چسب سیلیکون و یا چسب پلی سولفاید پر کنید. یک نکته ی مهم را نیز در این روش در نظر بگیرید که نباید هیچ گونه گرد وخاکی به درون شیشه نباید نفوذ کند همچنین شما نمیتوانید هر جایی دوست داشتید سوراخ کنید به دلیل اینکه در ظاهر پنجره ی شما تاثیر میگذارد بلکه باید سوراخ را در محل تزریق گاز ایجاد کنید.
  • استفاده از محلول مه خشک کن : یکی از روش های از بین بردن بخار شیشه دوجداره ، استفاده از محلول مه خشک کن است. البته استفاده از این محلول مهارت خاصی میطلبد که بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید برای از بین بردن بخار شیشه دوجداره با محلول مه خشک کن ابتدا باید در وسط شیشه سوراخی ایجاد کنید و محلول را درون آن اسپری کنید بعد ازگذشت تقریبا 60 ثانیه کلیه ی بخارات و قطرات بین دو لایه از بین میرود. گاها افراد فکر میکنند سوراخ کردن شیشه ممکن است به آن آسیب بزند که باید بگوییم متاسفانه این احتمال وجود دارد. اما اگر این کار را به دست متخصص آن بسپارید مطمئن باشید که اتفاقی نخواهد افتاد.
  • تعویض قاب پنجره دوجداره : تعویض قاب پنجره میتواند یکی از روش های از بین بردن بخار بین دو شیشه دوجداره است در برخی از پنجره‌ها از قاب متحرک استفاده شده و به همین دلیل می‌توانید به جای تعویض کامل پنجره، قاب را عوض کنید و این مشکل بخار گرفتن شیشه دوجداره حل کرد.
  • رنگ کردن شیشه‌های دوجداره : ممکن است علاوه بر فصل زمستان در فصول دیگر هم شیشه‌های پنجره حمام و سرویس بهداشتی‌ها بخار بگیرد که این هم به دلیل تفاوت دما در محیط درونی و بیرونی است. اما لازم نیست بخاطر این مساله شیشه ها را عوض کنید بلکه میتوانید با برچسب زدن روی این شیشه‌ها و یا رنگ کردن آن‌ها این مشکل را حل کنید اما از ظرفی علت بخار کردن شیشه دوجداره در حمام و سرویس بهداشتی خیلی هخم مهم نیست پس خودتان را به زحمت نیندازید.

محتوای پیشنهادی : برای مشاهده و خرید آینه لوزی کلیک کنید.

یک روش از بین بردن بخار شیشه دو جداره : تعویض شیشه دوجداره

یک روش از بین بردن بخار شیشه دو جداره : تعویض شیشه دوجداره

چگونه بین شیشه دوجداره را تمیز کنیم؟

همانطور که گفتیم لکه های در میان شیشه دوجداره ناشی از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به فضای میانی شیشه است و در یک کلام بگوییم تمیز کردن آن ها معمولا ممکن نیست !! چرا که این فضا معمولا محکم بسته شده و شما نمیتوانید خیلی راحت آن را تمیز کنید شما میتوانید با فروشنده تماس بگیرید شاید به شما راه حل مخصوص به خود را ارائه دهند و یا اگر لازم بود برای تعویض شیشه دوجداره اقدام کنند اما نا گفته نماند که تمیز نگه داشتن سطح خارجی پنجره و رعایت نکات مربوط به نگهداری و تمیزکاری پنجره‌ها می‌تواند به حفظ ظاهر و عملکرد آنها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.